Katthotellet Villa Minnet

Vanliga frågor

Vi får mängder av frågor runt katter, deras vistelse här, hälsa och säkerhet, hur saker fungerar och allt mellan himmel och jord. Här har vi samlat några av de absolut vanligaste och vi lägger till frågor hela tiden. Är det något ni undrar över så är det givetvis bara att kontakta oss via e-post eller telefon. Vi är snabba på att svara på alla funderingar ni har!

Syskonkärlek

Syskonkärlek

Är min katt säker hos er?

Vi tar våra kattgästers säkerhet på största allvar. Alla lokaler har Securitas centralanslutet inbrotts- och brandlarm. Dessutom bor vi där våra gäster befinner sig. Det betyder att vi alltid är här nattetid. Lokalerna har skymningsstyrd belysning runt alla fasader där dörrar och fönster finns.

Vi är mycket noggranna innan vi öppnar katternas rum. Vi har dubbla ytterdörrar som fungerar som sluss. Vi låser dessutom alltid den yttersta dörren innan vi öppnar katternas rum för att inte riskera att någon av misstag öppnar en ytterdörr.

Våra uteplatser är konstruerade på ett mycket säkert vis med armeringsnät som är rymningssäkert.

Det du som ägare kan tänka på är att kattens transportbur är säker. Checka inte in katten i en bur med dåliga dörrlås, takbyglar, dragkedjor eller andra anordningar som gör att katten skulle kunna rymma. Vi behåller alltid transportburen här under hela vistelsen av säkerhetsskäl i det fall vi tvingas utrymma lokalerna. Är transportburen inte rymningssäker då eller under flytt mellan rum kan vi inte garantera kattens säkerhet.

Hur ser en typisk dag ut hos er? Berätta lite om vad som händer!

Katter är djur som tycker om rutiner och därför har vi fasta tider på dagen då vi ger dem mat och pysslar med dem. En typisk dag ser ut så här:

  • 08-10:30: Utfodring och rumsstädningar. Alla skålar byts mot fräscha. Vi ger ny mat, nytt vatten och städar kattlådan och fyller eventuellt på med mer sand. Hår, kattsand och annan smuts tas bort från golvet och andra ytor. Eventuella mediciner ges. Alla katter har här möjligheten att springa runt i korridorerna och busa och bli mysta med! Vi borstar de katter som vi anser har behov av det för att förhindra tovbildningar.
  • 10:30-12: Utcheckningar.
  • 12-16: Flyttstädningar, mys, pälsvård, bus, fotografering, tvättning av rumsinredningar och lite administration med det ena och det andra! Ofta är det väldigt många rum som ska städas och göras rena här så då har katterna mycket sällskap av oss medan vi fejar och fixar.
  • 16-18: Incheckningar.
  • 18-20:30: Utfodring och samma rutin som på morgonen.
  • 22:00: Nattning då vi ser till att alla har det bra och att alla får sin dos av kel och mys. Vi släcker lamporna, stänger av mysradion och låter lugnet lägga sig över katthotellet. Katterna har fortsatt tillgång till uteplatserna som har en mild och skymningsstyrd belysning under dygnets mörka timmar.

Dagarna varierar förstås något beroende på hur hög beläggning vi har men hålltiderna förblir desamma.

Min katt har behov av medicinering eller har andra speciella behov. Är det något speciellt jag behöver tänka på?

Vi har god vana av bland annat medicinering, kattungar och äldre katter.

Vid medicineringsbehov är det viktigt att din katt är medgörlig om medicinen inte kan ges via maten. Ska exempelvis medicinen ges i tablettform direkt i munnen eller via injektion eller inhaler så får inte katten visa omedgörlighet eller aggression då vi då inte kan garantera korrekt medicinering. Vid exempelvis insulininjektioner är det en stor fördel om katten är rakad vid injektionsstället som vanligtvis är i nackskinnet eller där omkring. Det garanterar att vi kan se att injektionen har fungerat och att ingen injektionsvätska hamnar utanför. Vänligen notera att vi inte utför blodsockermätning med analysutrustning och blodprov. En katt med diabetes som checkar in här ska ha en väletablerad och förutsägbar dos insulin.

Om katten har behov av flera typer av mediciner i tablettform så är det bra om dessa är förberedda i en tablettdosett.

Äldre katter har ofta speciella behov och vi anpassar dessa efter kattens förutsättningar. Äldre katter tenderar att hålla sig nere vid golvytan och då kan det vara bra att ta med en favorit-mysplats även om vi redan har detta i alla rum. Vi är alltid mycket försiktiga med äldre katter då de ofta är sköra i benen och höfterna.

Kattungar är lekfulla av naturen och vi spenderar mer tid hos kattungar då de behöver mycket närhet och stimulering. Vi har även många olika aktiveringsleksaker men vi rekommenderar att ni tar med de leksaker som de är vana vid.

Trött-Egil

Trött-Egil

Era in- och utcheckningstider passar inte mig. Vad kan man göra åt det?

Våra tider för in- och utcheckning är till för att vi ska ha en rimlig chans att städa rummen – precis som på ett vanligt människohotell! Vissa dagar så är det många katter som ska checka in i rum där en utcheckning först måste ske. En rumsstädning här är ganska omfattande då allt skall saneras och tvättas, inklusive uteplatserna. Vi tömmer rummet helt och hållet och byter all inredning för att minimera smittrisker och för att rummet ska vara riktigt välkomnande för våra nya gäster!

Vi har, i undantagsfall, givetvis viss flexibilitet några timmar hit eller dit till standardtiderna men att ”vända” på dessa tider så att en incheckning istället sker på morgonen kan vi inte riskera att säga ja till då det mycket väl kan leda till att en katt får sitta i sin bur i timtal i väntan på att rummet ska bli ledigt. Det är inte snällt mot katten!

Lösningen som finns om man önskar att checka in på exempelvis en lördagsmorgon, är att boka rummet redan från fredagen. Då har vi inga problem att ta emot incheckningen tidigt. Detsamma gäller förstås utcheckningen. Där kan man boka en dag extra och på så vis försäkra sig om att rummet är tillgängligt för katten för en betydligt senare utcheckning.

Min katt är väldigt skygg och försiktig. Vad ska jag tänka på?

I vår erfarenhet så vänjer sig de absolut flesta katter i den nya miljön här efter mellan 0-3 dygn. Det innebär också att det inte är meningsfullt att boka en testvistelse som är kortare än så. Under dessa första dygn har de hunnit lära sig att de är säkra och att inga andra katter i rummen bredvid kan komma in. Märker vi att en blyg katt är ovillig att ”komma fram” så hjälper vi till genom att spendera mer tid med den samt att hjälpa den ”uppåt i rummet”. Vi har mysholkar halvvägs upp i rummet som många skygga katter brukar älska att ligga i.

Ta gärna med något som din skygga katt ofta sover på eller är van vid. Det hjälper ofta de första dygnen.

Sune tvättar Knut

Sune tvättar Knut

Min veterinär säger att vaccinationen är giltig mer än ett år. Är det då OK att checka in?

Nej – vi accepterar inte något vaccinationsintyg där vaccinationen mot kattsnuva är äldre än ett år. Det stämmer, enligt FASS sida för djurläkemedel att vissa vaccin har längre varaktighet än andra vad gäller främst kattsnuva men eftersom vi aldrig chansar och för att det finns så många varianter på vaccin, så går vi på svagaste länken i kedjan och då gäller ETT år för kattsnuvevaccinet.

Läs gärna mer, och jämför, exempelvis Nobivac Tricat och PureVax RCP på FASS sidor.

Jag är osäker på min katts eller kattunges vaccinationsstatus. Vad ska jag göra?

Vi har som ett absolut krav att alla våra gäster är vaccinerade enligt följande:

  • Kattens senaste vaccination får inte vara äldre än 1 år
  • Den får heller inte vara nyare än 2 veckor

Är du det minsta osäker är du självklart välkommen att kontakta oss men som regel så finner du detta i kattens vaccinationskort. Detta kort måste du ta med till incheckningen. Vi tar inte emot katten utan detta kort.

Någonstans i vaccinationskortet ska du finna en klisterlapp tillsammans med ett datum. Det är datumet för vaccinationstillfället som gäller. I många fall finns det flera olika klisterlappar. De vanligaste är följande:

  • Nobivac Ducat eller Purevax RC – vaccination mot kattsnuva
  • Nobivac Tricat eller Purevax RCP  – vaccination mot både kattpest och kattsnuva

Kattsnuvevaccinet måste tas varje år medan kattpestvaccinet måste tas vart tredje år. Eftersom kattsnuvevaccinet måste tas varje år så är det det vi går på.

Det är lika viktigt att vaccinationen inte är nyare än två veckor. Det är under dessa första veckor som ett adekvat skydd byggs upp av kattens immunförsvar. Således så kan man inte checka in en katt som är helt nyvaccinerad då vaccinet ännu inte har uppnått full effekt.

När det gäller kattungar så måste kattungen ha fått sina första TVÅ vaccinationer om ni checkar in en kattunge som är 13 veckor eller äldre. En kattunge får sin första vaccination mot kattpest och kattsnuva vid 8 veckors ålder. Därefter ska den få sin andra dos vid 11-12 veckors ålder. Eftersom vi kräver att vaccinationen inte får vara nyare än 2 veckor så kan du alltså aldrig checka in en kattunge som är yngre än 13 veckor gammal. Är du osäker så är tumregeln att katten måste vara minst 14 veckor gammal och att den har två stycken giltiga vaccinationer samt att den sista togs vid 12 veckors ålder.

Läs gärna mer om vaccination på Agrias sida!

Elsa är yrvaken

Elsa är yrvaken

Min katt är innekatt och därför vaccinerar jag inte. Är det rätt?

Absolut inte! Faktum är att innekatter som inte får vaccin är mer utsatta än utekatter som inte får vaccin. Utekatter har den fördelen att de kommer i kontakt med betydligt fler smittokällor än innekatter och har på det viset en större motståndskraft. Smittokällor drar kattägaren in i sin lägenhet eller sitt hus, oavsett. Det är således minst lika viktigt att vaccinera sin innekatt.

Om nu alla katter på katthotellet är vaccinerade – varför är det då så viktigt att just min katt är vaccinerad och att den inte uppvisar symptom på kattsnuva vid incheckning?

Kattsnuvevaccinet förhindrar inte att en vaccinerad katt FÅR kattsnuva. Däremot så förhindrar det att den vaccinerade katten inte får mycket allvarliga symptom.

Om din katt är ovaccinerad och dessutom är bärare av kattsnuva så innebär det alltså, trots gott skydd hos övriga gäster, en risk för att även de drabbas av kattsnuva, om än en lindrigare sådan.

Hur minimerar ni riskerna för att min katt ska bli smittad av olika typer av sjukdomar?

Ett kattpensionat är att betrakta som en högriskmiljö för överföring av smittsamma sjukdomar, precis på samma sätt som ett fullsatt pendeltåg är, där många människor möts på en mindre yta. Vi ser på hygien, renhållning och hantering av våra gäster med största allvar och gör vårt yttersta för att motverka och förhindra spridning av eventuellt smittsamma sjukdomar. Vi har också ett specialrum där vi kan isolera katter som vi misstänker bär på smittsamma sjukdomar.

Skulle vi märka att en katt, trots våra strikta vaccinationskrav, uppvisar symptom på exempelvis kattsnuva eller har ett nedsatt allmäntillstånd, så kommer vi att isolera den och specialhantera det isolerade rummet. Vi rengör då alltid det rummet sist och vi har då ett speciellt förkläde på oss. Vi har även det mycket effektiva medlet Virkon som vi använder vid misstänkt utbrott av en smittsam sjukdom. Medlet avdödar effektivt virus, bakterier, svamp, mykoplasma samt sporer.

Vi gör dagligen allt vi kan för att minimera möjligheter för virus och bakterier att överföras från en katt till en annan. Här är bara några exempel på vad vi dagligen tänker på:

  • Vi använder alltid handsprit efter att vi stängt ett kattrum där vi har varit. Detta minimerar chanserna att smittsamma sjukdomar förs vidare till nästa rum. Det blir således mycket handsprit som går åt under en vanlig utfodring!
  • Vi har separata borstar och skyfflar för varje rum som hör till just det rummet. Borstarna kommer givetvis i kontakt med både kattsand och annat som kan vara smittsamt. Varje borste och skyffel får en rejäl dos med ytdesinfektion när vi rengör dem efter en utcheckning.
  • Varje rum har egen kattsandspade. Denna byts dessutom varje gång vi städar och alltså hänger vi aldrig ens tillbaka en använd spade. Spaden som hänger i rummet är alltid nyrengjord. Det blir alltså dagligen ganska många spadar att rengöra!
  • Självklart slänger vi alltid all gammal kattsand så att nya gäster alltid har fräsch sand. Vi tar även ut alla former av avfall direkt efter en städning så att det aldrig står kvar i lokalerna.
  • Efter varje morgon- och kvällsrutin använder vi mopp med ytdesinfektion på alla golvytor i korridorerna.
Yoghurt

Yoghurt

Jag har lite frågor om era uteplatser. Säg gärna några ord om dem!

Av de 20 rum vi har så har 11 av dem egna, kopplade uteplatser. Vi kallar då denna rumstyp för svit. Uteplatserna är mellan 6-7 kvadratmeter stora och är helt ”egna”. Vi blandar aldrig kattfamiljer. Alla uteplatser har en plattform med högt läge där katterna kan ligga och spana. De är naturligt inredda med rejäla, klösvänliga stubbar och trädstammar.

Under den varma delen av året så har vi oftast dörrar eller fönster öppna till denna uteplats. Då kan de katter som har svit gå ut och in som de vill via dörr eller fönster. Alla sviter har dessutom egen kattlucka. Denna går givetvis att använda då det är varmt också men de flesta katter tenderar att ta den ”enkla vägen” genom fönster eller dörr istället.

När det blir kallare ute så kan vi så klart inte ha öppna dörrar eller fönster hela tiden. Då är uteplatserna endast nåbara via kattluckan. Vana katter hanterar detta precis som vanligt. Har din katt inte använt lucka tidigare så kommer vi att spendera tid för att lära den det! De allra flesta lär sig hyfsat snabbt och förstår att de, genom att anstränga sig högst lite, får tillgång till en massa annat skoj! Om det är riktigt kallt ute så tar vi oftast in katterna vid nattningen tills vi vet att de förstår hur man tar sig in själva.

Om du har innekatt så kan det ändå vara en bra idé att boka en svit. Många katter älskar den omväxling de får genom att kunna vara ute för en gångs skull samt att de givetvis får mer utrymme!

Min katt är lite petig i maten. Berätta lite om hur ni löser det om min katt vägrar att äta eller får problem med att gå på lådan!

Vi får väldigt mycket katter till oss som inte nödvändigtvis äter den mat som ingår i vistelsen här. Vi erbjuder främst torrmat av märket Royal Canin (Indoor, Sterilised eller Kitten). Vi har även ett antal olika sorters våtmat som vi ger någon gång då och då som en extra liten fest till katterna.

Vad många gör är att ta med precis den mat som katten är van vid. Det finns en enorm uppsjö av olika sorter och vi kan så klart inte ha alla på lager. Vid incheckning så skriver vi helt enkelt ner exakt det som katten ska få så att omställningen blir så lätt som möjligt. Vi tar hänsyn till alla dieter och serverar det som du som ägare vill att katten ska få. Vi har sett allt ifrån färskt kött och nykokt torskfilé till fyllda IKEA-säckar med speciell blötmat och ordinerat veterinärfoder.

Ibland, dock, så uppstår situationer där en katt inte kommer igång ordentligt med att äta och gå på lådan. Vi för protokoll varje morgon och kväll där vi alltid skriver ner ett antal saker. Vi noterar om katten har ätit, kissat och/eller bajsat samt konsistensen på avföringen. Vi noterar även om en katt har kräkts och vad den har kräkts (hår, mat, vätska etc). Detta ger oss mycket värdefull information då vi vet när vi tvingas agera ifall något inte står rätt till. Vi börjar alltid att höja på ögonbrynen om en katt inte har ätit eller bajsat på 3 dygn. Vi kontaktar oftast ägaren om det gått 3-4 dygn utan resultat i lådan.

Vi har sedan ett antal metoder för att få igång kattens aptit. Vi ställer fram många olika typer av våtfoder för att se om något faller i smaken. Fungerar inte det så brukar vi prova nykokt fisk, tonfisk i vatten på burk, eller ibland, nystekt kyckling. Detta brukar ofta fungera. Som en sista utväg använder vi oss av specialmat med moussekonsistens (vanligtvis Hill’s A/D eller Royal Canin Babycat) som vi smetar på kattens framben. Detta får katten att vilja tvätta sig samtidigt som den får i sig högkoncentrerad näring. Katten tycker så klart inte att det är roligt men det får ofta igång aptiten. Som ett sista steg så tar vi katten till veterinär.

Wonkas mjuka och vackra tigermage

Wonkas mjuka och vackra tigermage

Ni tar oftast av katternas halsband då de är hos er. Varför gör ni det?

Det är så klart bra att en katt har halsband på sig då den går utomhus. Det visar att den tillhör någon och ofta kan man skriva in sitt telefonnummer så att en katt på vift enkelt kan komma hem igen om den hittas. Det säkraste och absolut bästa sättet att identifiera en katt på är dock genom chip-märkning samt tatuering i ena örat. Denna information kan en katt inte råka tappa. Halsbanden är däremot designade att lossna om katten skulle fastna någonstans. Halsband med bjällra fyller även en funktion i att varna andra smådjur så att de inte blir tagna av utekatten så lätt.

Vi tar nästan alltid av halsbanden när katterna är hos oss. Det finns två anledningar till det. För det första är de ju på semester och då kan det vara skönt att inte behöva ha på sig det och för det andra, och viktigaste, så hittar vi tyvärr väldigt ofta problem under halsbanden. Det rör sig då om fästingar som satt sig där, avskavd päls, stora sår som går ouppmärksammade, hudirritationer, alldeles för trånga halsband samt mindre men mycket irriterande skavsår. Intressant nog så hittar vi ofta fästingar under just anti-fästing-halsband. Dessa är dessutom ofta ganska skavande i sina plastspännen så att det uppstår sår som fästingarna dras till och älskar att sätta sig i.

Som ägare kan ni tänka på att regelbundet ta av halsbandet och dubbelkolla så att allt ser fint ut där under. Om det finns sår eller annat så ska inte katten ha på sig halsbandet tills allt läkt ordentligt och givetvis bör man sedan byta modell på halsband eftersom det tidigare uppenbarligen orsakade problem.

Kan jag få komma och besöka er innan jag bokar?

Självklart kan du det! Vi uppmuntrar besök hos oss om du av någon anledning känner dig osäker innan du bokar, om du vill veta hur vi är som värdar och hur vi bemöter och hanterar våra gäster, om du har frågor mellan himmel och jord om vårt kattpensionat, rummen, eller bara vill besöka oss för att du funderar på att skaffa katt och undrar över hur man löser frågan runt kattpassning under en semester.

Maila eller ring oss för att boka en tid för besök. Vi tar inte emot oannonserade besök till katthotellet då vi ofta har väldigt mycket att pyssla med samt att detta även är vårt hem. Varmt välkommen!

Panther

Panther

Min hankatt är cirka 6 månader gammal och än så länge okastrerad. Får han checka in hos er?

Det här är en gråzon där svaret kan variera något. Generellt sett så är den rekommenderade åldern för kastrering cirka 6 månader. Om det nu faller sig så att katten måste vistas på kattpensionat exakt under denna period så ser vi helst att katten inte är nyopererad vid incheckning bara för att man gjort kastreringen för att vara helt inom våra regler för att könsmogna hankatter måste vara kastrerade. Det är inte vanligt, men det händer, att komplikationer uppstår efter ingreppet samt att katten eventuellt måste ha tratt på sig under del av vistelsen. Dessa faktorer i kombination gör att vi hellre accepterar att hankatten checkar in hos oss även om den är okastrerad.

Är det dock så att katten tydligt markerar och att urindoften är väldigt kraftig så kommer vi inte att låta den checka in hos oss. Rekommendationen är att ringa oss vid eventuell osäkerhet.